سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 105909

  بازدید امروز : 6

  بازدید دیروز : 17

بُشرا

 
این تویی که اغیار را ازدل های دوستانت زدودی تا آن که جز تو را دوست نداشتند ...آن که تو را از دست داد، چه به دست آورد ؟ و آن که تو را یافت، چه از دست داد ؟ آن که جز تو را به عنوان عوض پذیرفت، زیان کرد . [امام حسین علیه السلام ـ در دعایش ـ]
 
نویسنده: احمد رضا ::: یکشنبه 89/2/5::: ساعت 3:36 عصر

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی معرفت

فقه اسلامی، مخصوصاً بخش معاملات، بیشتر بر یک سری قواعد کلی استوار است که از متون احادیث وارده اخذ شده. از جمله: قاعده "لاضرر" که از متن حدیث "لاضرر و لاضرار فی الاسلام" گرفته شده است.

این قاعده در سه مورد اساسی از فقه اسلامی به کار گرفته شده و مورد استنباط مسائل و فروع احکام زیادی قرار گرفته. و آن سه مورد از قرار ذیل است:

1ـ در اثبات برخی از (احکام اولیه) که به استناد قاعده "لاضرر" به ثبوت رسیده. مانند "خیار عیب" که برخی از فقهأ آن را از حدیث مذکور استفاده کردهاند.

2ـ در اثبات (احکام ثانویه) که با رخ دادن عنوان ضرر، حکم اولی مرتفع، و حکم دیگری جایگزین آن میشود. مانند (طهارت مائیه ـ و ضوء و غسل) که با رخ دادن ضرر و زیان، به (طهارت ترابیه ـ تیمم) تبدیل میگردد.

3ـ در اصدار احکام سلطانیه، که ولی امر مسلمین، در مواقع لزوم از آن استفاده میکند. و آن وقتی مصالح مسلمین به خطر افتد، یا آنکه نظام مورد تهدید قرار گیرد.

اصل مقاله را دراینجا مطالعه نمایید.